Avui com he
tingut temps per treballar a soles, m’ha donat per reflexionar sobre el que he
pogut anar veient del Setembre fins ara, especialment en relació a la
intervenció psicopedagògica amb alumnes.
Abans de plantejar una intervenció
psicopedagògica l’assessor, en primer lloc, ha d’analitzar la demanda. Un cop
analitzada ha d’identificar l’àmbit que cobreix
la demanda, i valorar si la seva orientació resultarà suficient o si, per la
naturalesa i conseqüències del problema, és preferible derivar-lo a serveis
externs
En segon lloc, s’ha de reformular la
demanda juntament amb el mestre, integrant el contingut latent al manifest i
aclarint quina part de la demanda abordarem i quina part de la demanda no
acceptarem.
En aquests
mesos ha constatat que la intervenció psicopedagògica s’ha de basar en el
coneixement de la pràctica més que no en l’aplicació unilateral de les teories
psicopedagògiques.
Cal tenir present, que la tendència
pot ser atribuir a l’alumne la causa i, per tant, la responsabilitat de les
seves dificultats: falta de voluntat, falta de disciplina i constància. El que
suposa una interpretació estàtica del problema que es podria traduir en la
no-intervenció (“ja espavilarà quan sigui gran”).
Les conseqüències negatives
d’aquesta interpretació i de l’actitud a què dóna lloc no sempre són evidents
però es produeixen (debilitament manifest de la força de voluntat i l’apatia).
L’altra
possibilitat seria atribuir-la a causes ambientals (desatenció per part de la
família, viu o està permanentment al carrer, moltes hores de televisió, models
negatius entre membres de la pròpia família, etc.). Però quan les causes se
situen fora del propi context escolar i lluny de la pròpia actuació o
responsabilitat com a docents originen una actitud d’inhibició en el
professorat.
No hi ha una altra possibilitat
correcta i que condueixi a una anàlisi operativa que no sigui la posició
interaccionista; és a dir, aquella que situa les causes o factors, que
contribueixen a una determinada situació, en el funcionament i característiques
del mateix subjecte, alhora que en el funcionament i característiques dels seus
contextos o entorn, sense oblidar la interacció de tots aquests factors.
Una intervenció eficaç requereix un
esforç extra per part de tots els agents implicats, i moltes vegades els canvis
seran lents i poc perceptibles. Això pot desembocar en moments de desesperança
de la família o de desmotivació dels mestres (que inverteixen grans quantitats
de temps i de vegades no obtenen els resultats immediats que desitjarien).
El psicopedagog ha d’avaluar de
manera contínua la intervenció, proposant noves idees a pares i docents, obrint
noves vies, introduint nous procediments que cada vegada es mostrin més
eficaços i beneficiïn més el nen. Aquest ha de complir una funció informativa,
proporcionant coneixements sobre el problema, i una funció d’intervenció,
planificant i avaluant els programes i donant orientacions d’actuació a les
famílies i als docents.
Per
tant, la figura d’un psicopedagog que pugui orientar i assessorar en cada
moment a cada agent (família, escola, alumne) és molt important i necessària.
No hay comentarios:
Publicar un comentario