FASE 3
Objectius:
1. Concretar les actuacions que es duran a terme i qui les realitzarà.
2. Seleccionar i consensuar les estratègies a aplicar.
3. Presentar la proposta de treball al Claustre.
4. Implicar als membres de l’equip docent en el desenvolupament del Projecte.
4 d’Abril
9h Ens reunim la psicopedagoga i jo amb l’ED.
L’objectiu d’aquest reunió es valorar com va anar la primera convocatòria de la CAD , la del dia 14.03. La valoració en general és positiva, i dona la sensació de que els coordinadors i les mestres d’EE, s’implicaran en la feina.
Acordem convocar un Claustre per comunicar a tot l’equip docent la posada en funcionament de la CAD , i presentar oficialment la meva proposta d’intervenció.
10h Observació a l’aula I.D
Aquest cas es va tractar al 2n trimestre. Es va derivar a l’alumne a una logopeda i es va decidir esperar a veure com evolucionava, a veure si tractant les dificultats en lectoescriptura millorava el seu comportament a l’aula.
Avui hem tornat a fer observació a l’aula perque, tant la tutora com la mestra d’EE, insisteixen en que l’ID hauria d’assistir a un altre tipus d’especialista.
11’30h Reunió psicopedagoga-tutora ID-Mestra d’EE.
Un cop feta l’observació i contrastades les diferents opinions, totes van encaminades en una mateixa direcció, s’acorda que la psicopedagoga tornarà a reunir a la mare i li comentarà que l’ID necessita una reeducació a nivell d’orientació espaial, visio-espaial.
Se li recomanarà a la mare que el porti a una nova especialista, i se l’explica que la mestra d’Educació Especial el traurà de l’aula, una hora a la setmana, per fer activitats d’orientació i organització espaial.
12’30h CAD
En la Reunió d’avui es prioritzaran els casos a atendre durant el 3r trimestre i es valoraran les repeticions proposades pels cicles.
Al llarg del 3r trimestre la psicopedaga convocarà a les famílies per signar els dictàmens dels alumnes que passen a secundària, i a les famílies de dos alumnes més als que se’ls farà dictamen (A.V i G.J). I valorarà els següents casos, prioritzats d’entre les demandes entregades pels mestres:
1r------J.V (alumna de 5è, possible dèficit intel·lectual)
2n----- T.M (alumna de 2n, repetidora)
3r------ J.A. R. (alumne de 3r, possible dèficit intel·lectual)
Pel que fa a les repeticions, tenint presents els criteris marcats en la sessió anterior, ens disposem a consensuar i decidir entre tots quines seran les possibles repeticions.
(6è)
A.V. -----Es valora com a positiva la seva repetició.
I.J. ------- No es considera oportuna la seva repetició. És molt insegur i repetir no l’ajudarà, a
més a més te un germà bessó que no repetiria.
M. P.---- Es valora com a positiva la seva repetició.
A.I.------ No es considera la seva repetició, farà la ESO en una USEE clínica.
K.V.---- No es valora com a positiva la seva repetició.
(4t)
S.R. -- No es valora com a positiva la seva repetició. Cal donar-li un temps d’adaptació,
és nouvinguda.
I.V.---- La psicopedagoga l’hauria de valorar abans de fi de curs, però no es considera
adequada la seva repetició.
I.S.---- S’ha de parlar amb el psicòleg del CSMIJ, per tal de que valori la seva possible
repetició. La CAD considera que no seria profitosa.
M. B. --- No es valora com a positiva la seva repetició.
(2n)
P. T. ---- Encara és aviat per decidir-ho, s’esperarà fins al 3r trimestre per veure com
evoluciona)
A.M. ---- No es valora com a positiva la seva repetició. A 3r es tornarà a valorar la seva
evolució)
Cada coordinador s’encarregarà d’informar al seu cicle. El tutor/a un cop confirmada la repetició, serà el responsable de comunicar-li a la família.
Aprofitem en aquest punt, la psicopedagog i jo, per aclarir les tasques a desenvolupar per cadascun dels membres de la CAD :
El representant de l’ED, cap d’estudis o directora, actuen d’enllaç amb ED, i han de saber com està la situació del centre i si és necessari fer modificacions o prendre mesures. Donen legitimat a les decisions que es prenen, i s’encarreguen de portar algun dels temes al Claustre.
La psicopedagoga i jo actuem com assessores i orientadores, buscant la col·laboració i la entesa en tot moment, i aportant els coneixements i criteris psicopedagògics necessaris en cada cas. És en nosaltres que recau la major part de les actuacions a dur a terme.
Els coordinadors són l’enllaç amb els cicles, els principals transmissors d’informació. Tant per donar a conèixer als cicles els acords presos en la CAD , explicant el perquè de les nostres decisions, com per traslladar la opinió/inquietud dels cicles a la CAD , i així poder nosaltres conèixer-les i donar-lis resposta.
Les mestres d’EE, com a especialistes de la matèria estan especialment implicades, ja que son les responsables de la metodologia a aplicar amb els alumnes amb NEE.
Els coordinadors manifesten que des dels cicles s’han proposat alguns temes que preocupen i que consideren que s’haurien de tractar en la CAD :
Criteris perquè els alumnes accedeixin a Educació Especial, la metodologia a emprar a les sessions d’educació especial (llibres, quadernet, treball dins o fora de l’aula, etc) i tractar el tema de la barreja de grups (deixar establert els cursos en que automàticament es farà barreja entre les dos classes i es crearan dos grups nous)
Els presents es mostren d’acord amb les propostes. La reunió finalitza i la cap d’estudis serà l’encarregada de convocar-la de nou.
8 d’Abril
8h Reunió amb la tutora de pràctiques.
La finalitat d’aquesta reunió es mostrar-me que prèviament a mantenir una reunió amb les famílies, aquesta s’ha de preparar molt bé, i tenir clar quin és l’enfocament que se li vol donar.
Aquí queda patent un dels rols que desenvolupa la psicopedagoga, i que és una funció força important, ja que la col·laboració de la família moltes vegades depèn de l’èxit de la intervenció.
De 9h a 11h estan convocades les famílies dels dos alumnes que han de signar el dictamen, no es pas a secundària. Cada hora una. A aquestes famílies, que tenen assumit el diagnòstic del seu fill/a, se’ls explica en que consisteix el dictamen, i se’ls escolta i donen orientacions.
Un cop finalitzada cadascuna de les entrevistes, la psicopedagoga i jo contrastem sensacions.
De 11’15h a 12’30h, en franges de 15 minuts es
convoca a les famílies dels alumnes de 6è, aquestes entrevistes son ràpides ja
que únicament és per signar els dictàmens, son famílies conegudes de sobra per
la psicopedagoga amb les que ja s’ha mantingut alguna altra entrevista al llarg
del curs.
12’30h Reunió pscicopedagoga-mestres d’EE
La finalitat d’aquesta reunió es començar a preparar els
temes i els materials que s’hauran de presentar a la CAD. Després de varies
reflexions, tant la meva tutora com jo, hem considerat que la millor manera de
gestionar alguns dels temes que haurem d’acordar en la CAD , per anar elaborant el Pla
d’Atenció a la Diversitat ,
es portar-los parlats prèviament amb les mestres d’EE.
En la reunió d’avui hem acordat com presentar el tema de les
tipologies de suport, de com es treballarà amb els alumnes d’EE.
Ens ha costat força arribar a un acord, ja que les dues
mestres tenen maneres molt diferents de fer.
En aquesta
escola la realitat és que la mestra que treballa amb Ed.Infantil i CI fa servir
una metodologia molt participativa, molt manipulativa, on els alumnes amb
majors dificultats poden fer una aprenentatge significatiu segons les seves
necessitats. En canvi, la mestra de CM i CS, el que fa es traslladar la
dinàmica d’una aula, a la seva aula d’EE. Els alumnes únicament amb fitxes.
És per això
que amb motiu de l’elaboració del Protocol d’atenció a la diversitat volem
aprofitar per tractar el tema amb aquesta mestra i fer-la conscient de que ha
de canviar la manera de treballar amb aquests alumnes.
Finalment amb la intervenció de la psicopedagoga, que ha
reconduït perfectament la situació, hem pogut acordar com ho presentarem a la
comissió.
En la propera reunió tractarem el tema de les mesures
curriculars d’atenció a la diversitat i de les adaptacions curriculars. Ens
comprometem totes a buscar informació al respecte.
11 d’Abril
8’30h Reunió amb la tutora de pràctiques.
La finalitat és revisar el Pla d’intervenció (en quin punt
ens trobem, com ho porto jo, si hi ha possibles dubtes, etc) i preparar la
presentació que es farà del Pla d’intervenció al claustre. Acordem els aspectes
a destacar i la manera de fer l’explicació.
9h Valoració alumne (J.V)
Tal i com es va acordar a la CAD , comencem amb la valoració de l’alumna de 5è
(repetidora).
Desprès de la presa de contacte, les presentacions, les
preguntes inicials, comencem amb el WISC-IV.
No dona temps a acabar, però comprovem que presenta molts
problemes a nivell d’expressió (llenguatge/vocabulari), te moltes dificultats
per trobar la para la paraula, li costa evocar el vocabulari.
El proper dia continuarem amb la seva valoració.
10h Entrevista mare D.M
Alumne de P5 que va arribar a l’escola amb un dictamen fet,
però no signat, conforme presenta TEA.
Desprès de parar amb la tutora i de les opinions dels mestres
que treballen amb ell es pensa que s’hauria d’esperar una mica, ja que no es
veu clar que presenti característiques d’aquesta patologia.
Aquest cas es va tractar a la CAD , i el que es va acordar es esperar a veure
com evoluciona aquest alumne en el pas a Primària.
Es per això que es convoca a la mare, per escoltar la
informació que ens pugui donar de casa, i explicar-li com està la situació a
l’escola i com es pensa procedir.
11’30h Valoració Y.E. (alumne de 6è)
Aquest alumne ja estava valorat, passa a secundaria amb dictamen.
Però arrel de les coordinacions amb la psicopedagoga de l’institut, a la meva tutora
li ha sorgit algun dubte sobre si se l’hauria d’escolaritzar en una USEE, es
per això que es decideix tornar a passar-li alguna de les activitats del WISC.
Els resultats verifiquen el diagnòstic inicial, tot i que li
costa, i presenta dificultats en els aprenentatges, no és un alumne d’USEE.
12’30h Claustre.
La directora és l’encarregada d’anar tractant els diferents
punts del dia, van passant ràpid ja que són merament informatius. Quan arriba
el moment, jo explico al Claustre en que consisteix la Intervenció que he
dissenyat, de tant en tant la directora hem dona un cop de mà.
Els mestres es mostren conformes amb la intencionalitat de
dinamitzar la CAD ,
i queda aprovat en Claustre l’execució del Pla.
Seran els coordinadors de cicle els encarregats d’informar
al seu cicle de com es van desenvolupant les sessions de la
CAD. Se ’ls informa que al Juny, de nou en
Claustre, s’avaluarà el desenvolupament del Pla.
15 d’Abril
Avui la psicopedagoga només pot venir fins les 11h del matí.
A les 9h ens reunim amb l’ED per valorar com va anar el
claustre de Dijous. En principi tenim bones sensacions, sembla que els mestres
estan d’acord amb el plantejament, però tot i això, tenim present que caldrà
estirar molt per aconseguir la col·laboració d’alguns dels mestres.
En aquest punt, vull remarcar que s’està insistint tant en
mantenir informat a l’ED del desenvolupament del Pla, perquè penso que la seva
predisposició i col·laboració és fonamental per l’èxit d’aquest. El fet que
l’ED s’impliqui comporta l’assumpció de la seva responsabilitat per assumir els
problemes i la seva implicació com a màxim òrgan de presa de decisió del
centre.
Per mi es primordial que el Pla d’Intervenció sigui conegut,
defensat i assumit per l’ED. Això ha de ser el punt de partida de qualsevol
intervenció que impliqui tot el centre.
Un cop acabada al reunió jo hem disposo, seguint les
orientacions de la meva tutora, a buscar la normativa referent al Pla d’Atenció
a la Diversitat ,
per anar preparant material per les properes reunions de la CAD.
Avaluació: És imprescindible partir d’un marc conceptual clar i
compartit entre els diferents professionals, a fi de determinar tant els
continguts del programa a aplicar com la seva avaluació.
En aquest sentit, i enfocat en
l’àmbit escolar, penso que és important destacar que la psicopedagoga sigui la
responsable/coordinadora de qualsevol intervenció, per aconseguir
desenvolupar-la amb èxit és necessari el treball interdisciplinari amb tots els
professionals del centre.
Observació personal:
Com a futura psicopedagoga, tinc
clar que l’única atribució de rol que he d’acceptar és la que em permeti fer
una intervenció basada en la col·laboració, la que ens permeti de pactar
estratègies compartides de solució de problemes.
Penso que hem de saber afrontar
aquest tipus de treball des d’una posició genuïnament col·laborativa: assessor
i professor aporten a la tasca un bagatge particular d’experiència, que no es
recobreixen entre si, sinó que es necessiten mútuament, i que han de saber posar
en comú i explotar de manera conjunta.
Per altra
banda, penso que no és casual que en el repartiment de les tasques que
cal realitzar, la psicopedagoga obtingui un bon nombre de les mateixes, atès
que les sovint, qüestions que es plantegen requereixen criteris d'intervenció
psicopedagògica
No hay comentarios:
Publicar un comentario