FASE 1
Objectius:
1.
Analitzar els documents del centre on es faci referència al funcionament i a
l’organització de la CAD.
2. Revisar,
juntament amb la psicopedagoga, les actuacions fetes fins el moment per la CAD.
3.
Prioritzar i concretar amb la psicopedagoga del centre els aspectes que es
pretenen millorar en les sessions de la
CAD.
En aquesta 1ª Fase, les activitats s’han realitzat de manera
“informal”. De fet, no és cert que s’hagin centrat en els dies 7 i 14 de març,
si no que s’han anat realitzant al llarg del mes de gener i febrer, des de que
es va tornar de les vacances de Nadal.
En la 1ª reunió que vam tenir la meva tutora i jo amb l’E.D
del centre, a mitjans de gener, es van marcar els objectius del 2n trimestre, i
es van posar al dia sobre els diferents casos de l’escola.
S’aprofita per comentar-li a l’ED la meva proposta
d’intervenció i la directora facilita la normativa d’inici de curs on es fa
referència a la CAD
i a les seves funcions. I m’explica com ha funcionat el centre fins el moment (últims
sis cursos, amb especial rellevància els últims tres que es des de quan ella
està en l’ED)
També hem comenta que ni al PEC ni a l’antic RRI, el NOFC
s’ha d’elaborar entre aquest curs i el vinent, es fa referència a aquesta
Comissió.
Acordem que entre la psicopedagoga i jo farem un llistat
d’aspectes prioritaris en relació a la
CAD , i quedem en tornar a parlar del tema un cop finalitzades
les valoracions dels alumnes de 6è.
7 Març
9h La meva tutora i jo ens reunim amb l’ED.
Tal i com es va acordar al gener, se li presenta a l’ED les
prioritats que s’hauria de marcar la
CAD :
-
Elaborar
el Protocol d’Atenció a la
Diversitat.
-
Convocar
la CAD , com a mínim,
un cop al mes.
-
Establir
el protocol a seguir en els casos de repetició, i els aspectes a tenir en
compte.
-
Prioritzar
els casos d’alumnes a atendre per la psicopedagoga.
-
Obrir
la CAD als dubtes
i suggeriments dels docents.
L’ED es mostra d’acord amb les prioritats marcades, i
s’acorda convocar la CAD
el 14 de Març.
Avaluació: Serà un àmbit d’intervenció
psicopedagògica rellevant, que concerneix dues etapes d’escolaritat força
importants com son Infantil i Primària.
La col·laboració del professorat és
més fàcil i viable quan hi ha un alt grau de comunalitat prèvia, és a dir, de
coincidència inicial d’idees, actituds, hàbits, expectatives, valors, etc.
Recuperar els motius de
col·laboració sorgits de conflictes i situacions problemàtiques i transformar-
los en oportunitats d’aprenentatge, pot
ser per a l’assessor psicopedagògic una fórmula útil per a començar a trenar
nous compromisos de col·laboració. Sense oblidar que la relació de
col·laboració requereix estructures horitzontals i d’intercanvi bidireccional.
FASE 2
Objectius:
1. Partir
d’una definició consensuada pel que fa a l’organització i funcionament de la CAD que es pretén aconseguir.
2.
Consensuar i acordar conjuntament els objectius a aconseguir fins a final de
curs (priorització d’objectius)
3.
Optimitzar la tasca i els recursos educatius del centre.
14 de Març
12’30h Reunió de CAD
És arrel de la proposta d’intervenció que li plantejo a la
psicopedagoga, i desprès de comunicar-li a l’Equip Directiu, que aquest trimestre
es convoca per primera vegada la
CAD , constituïda tal i com estableix la normativa: un
representant de la Direcció
del centre, la psicopedagoga de l’EAP, les mestres d’EE, i els coordinadors
dels diferents cicles.
La psicopedagoga es l’encarregada d’explicar el motiu de la
constitució de la CAD ,
i quines son les seves funcions:
“Correspon
a la comissió d’atenció a la diversitat la concreció de criteris i prioritats
per a l’atenció a la diversitat dels alumnes, l’organització, ajustament i
seguiment dels recursos de què disposa el centre i de les mesures adoptades, el
seguiment de l’evolució dels alumnes amb necessitats educatives especials i específiques
i la proposta dels plans individualitzats i les altres funcions que en aquest
àmbit li atribueixi el centre mateix. “
Seguidament, jo mateixa exposo en que consistirà la meva
intervenció d’assessorament.
S’especifiquen les fites a aconseguir al llarg del 2n i 3r
trimestre (objectius del Pla de Treball) i el perquè de la seva tria. I es
comenten quins han estat les prioritats marcades, juntament amb l’ED, per tal
de debatre’ls i consensuar-los.
Els components de la
CAD manifesten la seva conformitat amb les fites marcades pel
Pla de Treball, i després de debatre es prioritzen els següents aspectes:
1r—Establir el calendari de reunions de la CAD. (un cop al mes)
2n--- Establir el Protocol de repetició.
3r--- Prioritzar els casos a atendre per la psicopedagoga
(es farà al juny de cara al curs vinent)
4t--- Elaborar el Protocol d’Atenció a la Diversitat.
5è--- Obrir la
CAD als dubtes i suggeriments dels docents. (a través dels cicles)
Un cop marcat el calendari de reunions, en centrem en deixar
establert el Protocol a seguir en casos de repeticions, i els aspectes que
s’hauran de valorar en els alumnes.
Es marquen
els següents aspectes a tenir en compte:
1.
Repetició profitosa. Previsió d’aprofitament.
2.
Característiques personals de l’alumne (beneficis/prejudicis): autoestima,
Seguretat, etc
3.
Integració al grup.
4.
Característiques dels grups que venen al darrere.
5. Si hi ha
hagut absentisme al llarg de la seva escolaritat.
6. Si no ha
estat escolaritzat algun curs escolar.
S’acorda
que en la propera CAD es portarà el llistat de possibles repetidors
Aquesta es
convocarà, possiblement, el 4 d’Abril, en tornar de vacances de Setmana Santa.
Avaluació: és imprescindible, per una bona entesa, que
els objectius del pla de treball siguin compartits al màxim per les persones
implicades. D’altra manera, no es viable seguir endavant. Per sort, el meu
plantejament ha estat acceptat i totes les parts s’han mostrat disposades a
col·laborar per poder tirar-lo endavant.
L’assessora ha d’elaborar la demanda
i tornar-la a formular als actors, amb l’objectiu d’aclarir expectatives i
plantejar objectius compartits. La funció que té l’assessora de pensar el
contingut de la demanda i els motius que han portat els actors a demanar ajuda,
per si sola ajuda en el procés d’autoconeixement dels mateixos actors.
Penso que
aquest tipus d’intervenció, basada el un treball d’assessorament psicopedagògic
a centres s’ha de concebre i estructurar com un procés d’anàlisi i reflexió
conjunta entre assessor i professors.
Observació personal: ha quedat
pales que és necessari vincular responsablement els receptors dels resultats a
la presa de decisions de millora i comprometre’ls en el seu desenvolupament. Així
com la recerca de consens amb diàlegs, no per a convèncer els altres, sinó per
a arribar a acords productius, que impliquin compromisos estables amb les
tasques.
La
creació d’un clima organitzatiu adequat permet que tots els sectors que formen la
comunitat educativa puguin desenvolupar les seves actuacions en un ambient de
cooperació que afavoreix l’eficàcia de les actuacions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario