Objectius: conèixer el procés de valoració dels alumnes de 6è
pel pas a Secundària.
Només començar el 2n trimestre, la psicopedagoga s’ha posat
les piles per acabar d’enllestir les valoracions dels alumnes de 6è, de cara al
pas a Secundària.
És a dir, que durant el mes de gener-febrer, la meva
experiència ha estat centrada en les valoracions realitzades a aquest gruix
d’alumnes (uns 15 aproximadament).
He estat testimoni de la gran quantitat de papers que
implica aquest procés: actualitzar informes socials, fer la demanda per aquells
alumnes que no els tenen, actualitzar dictàmens, passar proves per valorar el
nivell de llengua i matemàtiques i corregir-les, passar WISC-IV (casos més
dubtosos),....
A més a més, de la quantitat de coordinacions i reunions
tant amb professionals externs, psicòlegs privats, psicòlegs del CSMIJ, logopedes,
etc i familiars; per informar del pas a la secundària i recomanar institut en
funció de les característiques dels alumnes, o per signar el dictamen.
Un altre dels temes rellevants que s’ha tractat ha estat el
de les repeticions, especialment les dels alumnes de 6è. Però això ho lligaré
amb la primeres convocatòries de la
CAD , ja que dins dels objectius marcats, està el de que
aquesta comenci a prendre rellevància en la pressa de decisions relativa a
l’atenció a la diversitat, i precisament el tema de les repeticions és un dels
seus àmbits d’actuació.
Avaluació: al llarg del període
de pràctiques he pogut constatar
l’importància que te, abans de fer un diagnòstic, observar, analitzar i valorar
cada conducta en el context en què apareix i prendre en consideració no sol les
variables de naturalesa individual, sinó també aquelles que tinguin alguna cosa
a veure amb les relacions interpersonals, les relatives al currículum, a
l’avaluació, etc.
Lligat al que acabo d’esmentar, m’agradaria afegir que
l’avaluació serà incompleta si no té en compte els mateixos contextos en què
aprèn i es desenvolupa el nen com a objecte d’avaluació. Als professionals ens
interessa conèixer quin és el potencial inclusiu d’aquests contextos i quines
són les relacions d’influència recíproca que es produeixen entre ells, a
l’efecte de potenciar o inhibir determinats aprenentatges necessaris perquè
l’alumne s’integri de manera òptima en la societat on viu. Des d’aquest punt de
vista, penso que es fonamental situar-nos en una perspectiva constructivista i inclusiva de
l’avaluació
Pel psicopedagog no es nomes important ser expert en processos d’ensenyament-aprenentatge sinó que ha de ser; expert en comunicació i negociació, un gran diplomàtic, un artista del no saber, saber connectar amb els alumnes……
Pel que fa al tema de les valoracions i les avaluacions, malgrat que la teoria sobre aquest procés se’m presenta fàcil i accessible, resulta una tasca més complexa i difícil del que pensava ja que requereix integrar molts coneixements i destreses: Cal tenir a l’abast i dominar diferents estratègies i tècniques de recollida de la informació: l’observació, les enquestes (entrevistes i qüestionaris), les proves d’avaluació i tests (proves estandaritzades, no estandaritzades i escales de desenvolupament) i tècniques de sociodiagnòstic. Així com conèixer els diferents aspectes que s’avaluen en el diagnòstic escolar: cognitiu, curriculars i de desenvolupament personal i social. Aspectes que s’aconsegueixen mitjançant una gran formació i adquisició d’experiència.
Hola Núria,
ResponderEliminarEstic molt d'acord amb tu en què el context en el que es desenvolupa l'activitat d'ensenyament i aprenentatge ha de ser objecte d'avaluació també perquè els mecanismes d'influència educativa que es donen entre el professor i els alumnes i entre els mateix alumnes entorn el contingut escolar són aspectes molt rellevants que cal valorar per saber si la manera en què es duen a terme afavoreix o no l'aprenentatge i poder introduir millores al respecte.
Quant a la complexitat de la tasca de la psicopedagoga jo també ho he observat que a la pràctica tot esdevé més difícil perquè s'han de tenir en compte moltes coses i donar la millor resposta a tot. Com bé dius, la formació ens ha d'acompanyar tota la vida i l'experiència sempre és un grau.
Susana